Bieganie ze śródstopia - naturalne czy niebezpieczne?

Bieganie ze śródstopia - naturalne czy niebezpieczne?

Redakcja

2016-08-23

brak komentarzy

Kto z joggerów powinien lądować na środkowej części stopy? Odpowiedź jest krótka: w zasadzie jedynie ci najszybsi i biegacze wyczynowi, perfekcyjnie przygotowani pod względem technicznym.

Lądowanie na pięcie amortyzuje staw

Bieganie ze śródstopia jest dobrą techniką, ale tylko w sprincie. Powód jest banalny - w takich biegach, nie występuje wręcz faza przetaczania. Pięta nie jest wówczas używana do amortyzowania uderzeń nóg o ziemię. Część joggerów jest zdania, że bieganie z lądowaniem na śródstopiu jest naturalne dla człowieka, nie wymagając dodatkowej amortyzacji przez piętę (tę rolę wówczas przejmuje łuk podłużny). Owszem, biegnąc w ten sposób do autobusu czy do sklepu, żeby zdążyć przez zamknięciem, nic nam sie z pewnością nie stanie. Regularne bieganie na dłuższe dystanse - i to po betonie albo asfalcie - nie jest jednak naturalnym dla człowieka wysiłkiem, dlatego skutki biegania ze śródstopia mogą się okazać bardzo niebezpieczne dla zdrowia biegacza.

Bieganie ze śródstopia powoduje kontuzje

Gdy jogging stawał się coraz popularniejszy, począwszy od lat 60. XX wieku w USA, kolebce tego sportu, wszyscy biegali w ten naturalny sposób - lądując na śródstopiu. Zaczęto od tego odchodzić, gdy zauważono ilość urazów wskutek przeciążeń stawów skokowych u osób reguarnie trenujących biegi długodystansowe. Gabinety ortopedów i fizjoterapeutów przepełniały się klientami. Wówczas lekarze zasugerowali producentom obuwia, jak powinni konstruować buty dla sportowców. Zalecono przy tym modyfikację techniki biegania. Zaczęto skupiać się na konieczności amortyzacji stóp podczas biegu oraz propagowaniu dużo bezpieczniejszej techniki biegania z lądowaniem na pięcie. Trend ten utrzymuje się wśród sportowców i amatorów sportu do dziś.

Oprócz lądowania na pięcie ważne jest też przeciwdziałanie grążącym urazom poprzez wykonywanie ćwiczeń wzmacniających staw skokowy oraz mięście nóg i całego ciała, a także odpowiednia rozgrzewka przed biegiem i rozciąganie.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

MężczyznaTreningi